Thursday, July 30, 2009

ILMU PERLU DILETAKKAN SEBAGAI KEUTAMAAN







MESRA...Lajim bersama Isnin bersalaman dengan guru guru sejurus tiba untuk merasmikan majlis tersebut

BEAUFORT: Golongan pelajar di negeri ini diingatkan agar meletakkan kepentingan menuntut ilmu sebagai satu keutamaan bagi mempestikan masa depan mereka cemerlang dan berdaya maju bagi menghadapi sebarang cabaran.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin berkata, pelajar perlu menerima hakikat hanya dengan berbekalkan ilmu pengetuhan mereka dapat membena landsakap kehidupan mereka dengan lebih baik yang manafaatnya dapat dikongsi oleh keluarga dan Negara.

“ Perlu timbul kesedaran dan keinsfan pada diri sendiri, ibubapa berkorban masa,tenaga dan wang ringgit menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerana mahukan masa depan mereka(pelajar) terbela dan berjaya dalam kerjaya masing-masing” katanya ketika berucap merasmikan program Klinik UPSR Zon Beaufort di dewan SMK Teknik dekat sini.

Hadir sama wakil Pegawai Pelajaran Beaufort Zulkifi Abd.Hamid. Pengerusi Penganjur Tajuddin Asari,Setiausaha Politik Kementerian Pembangunan Isnfrastruktur Isnin Haji Aliasnih dan Yang Dipertua PIBG Sk Mempagar Nafsin Aliamat.

Menurut Lajim yang juga Ahli Parlimen Beaufort ,harapan ibubapa perlu dipenuhi dan dengan kemudahan prasarana pendidikan Negara yang begitu kondunsif yang disediakan oleh kerajaan ianya dapat melestarikan tahap kecermalangan pendidikan di negara ini ke tempat yang sewajarnya.

“ Peluang ini seharusnya dimanafaatkan sepenuhnya oleh golongan pelajar tanpa sebarang
alasan untuk mengabaikan soal pendidikan yang bukan sahaja manafatnnya untuk diri sendiri,keluarga malah melibatkan masa depan Negara untuk terus maju” tambah Lajim

Dalam perkembangan berkaitan Ahli Majlis Tertinggi Umno ini juga meminta ibubapa agar Ahli ibu bapa supaya bersama-sama dengan guru dan sekolah dalam usaha memaju dan mencemerlangkan pelajaran amak-anak mereka

Katanya, ibu bapa tidak boleh menyerahkan secara bulat-bulat kepada guru dan sekolah untuk mendidik anak-anak mereka, sebaliknya, kata beliau, ibu bapa perlu berganding bahu dengan pihak sekolah termasuk menerusi organisasi seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bagi memberikan pelajaran terbaik kepada anak-anak mereka.

No comments:

Post a Comment