Saturday, October 31, 2009

AHLI PERLIMEN BEAUFORT CADANG STESEN PERTANIAN TG.ARU DIMAJUKAN SEBAGAI KAWASAN EGRO PELANCONGAN






MENUMBOK: Kerajaan Negeri melalui Kementerian Pertanian dan Indsutri Makanan disarankan agar melakukan kajian terperinci bagi membangunkan kawasan stesen Pertanian Kelapa Tanjung Aru bukan sahaja sebagai kawasan penyelidikan Kelapa Pandan namun ianya boleh dimajukan ini sebagai kawasan egro pelancungan.

Ahli Parlimen Beaufort Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin berkata, stesen tersebut yang dibuka pada tahun 1980 pada keluasan tanah seluas 400 hektar masih mempunyai baki seluas 200 hekter yang masih kosong dan belum dibangunkan.

“ Disamping kita menjadikan kawasan ini sebagai pusat penyelidikan kelapa pandan, saya fikir kawasan ini boleh dimajukan sebagai pusat egro pelancungan yang manafaatnya bukan sahaja untuk memberikan kemahiran namun sekali gus dapat mengwujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat di kawasan ini” katanya semasa ditemui media selepas merasmikan Surau Al Hidayah stesen Pertanian Kampung Tanjung Aru dekat sini pagi kemarin.

Hadir sama Wakil Pengarah Pertanian Sabah Hanafiah Mohamad,Penguasa Styesen Pertanian Tanjung . Aru Yasin Muhamad dan Setiausaha Politik Kementerian Pembangunan Insfrastruktur Isnin Haji Aliasnih.

Menurut Lajim yang juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan jika usaha tersebut dapat direalisasikan ianya akan menjadi satu lagi daya tarikah baru bagi pelancung dan orang ramai berkunjung di kawasan ini.

“ Kemudahan asas seperti bekalan elektrik,air dan jalanraya telah pun disediakan di kawasan ini, ianya akan turut menjadi pemangkin bagi kawasan ini dimajukan secara komprahensif dimana pekerjaan negeri juga boleh memohon peruntukan dari kerajaan pusat untuk melaksanakan projek ini” tambah Lajim

Terdahulu ketika berucap di majlis tersebut Timbalan Yang Dipertua Pertubuhan Islam Seluruh Sabah ini juga ,meminta masyarakat Islam khususnya di kawasan ini agar menjadi Surau bukan sahaja sebagai tempat beribadat namun ianya perlu dijadikan sebagai wadah untuk memperkukuhkan perpaduan di kalangan masyarakat Islam.

Katanya, melalui pelbagai program keagamaan yang dianjurkan oleh jawatankuasa Surau ianya boleh menjalin semangat muhibah disamping mengeratkan hubungan silatulrahim antara masyarakat Islam.

“ Seharusnya aktiviti surau tidak hanya semasa melaksanakan sembahyang berjemaah, namun pelbagai program lain seperti program pendidikan,klas fardu ain,klas bimbingan Al Quran dan lain-lain boleh dianjurkan dari masa ke semasa” tambah Lajim. Oleh: Jaafar Abdul Wahid

No comments:

Post a Comment