Wednesday, April 27, 2011

Rumah mampu milik akan dibina di kawasan strategik


KUALA LUMPUR 26 April — Kerajaan akan memastikan semua rumah mampu milik yang dirancang tidak dibina di kawasan kurang strategik seperti di tempat terpencil, kata Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Lajim Ukin.

Beliau berkata, semua faktor terutamanya kehendak serta keperluan asas seperti kemudahan hubungan, bekalan air dan elektrik akan dipastikan tersedia di kawasan itu sebelum sebarang projek perumahan itu dilaksanakan.

"Sebenarnya jika rumah-rumah itu dibina oleh kerajaan sama ada kerajaan negeri atau persekutuan kajian awal tentang lokasi, kemudahan prasarana seperti jalan raya, elektrik dan air akan dilakukan terlebih dahulu.

"Kita tidak akan membina rumah-rumah berkenaan di kawasan-kawasan yang terpencil sebab kita tahu ia tidak akan dibeli dan disewa oleh bakal pembeli,” katanya menjawab soalan Senator Datin Paduka Nor Hayati Onn pada persidangan Dewan Negara hari ini.

Sehingga kini, sebanyak 83,376 unit rumah mampu milik dibina di seluruh negara, yang daripada jumlah itu 63,166 telah disiapkan, 15,800 dalam pembinaan dan 4,410 unit masih dalam perancangan dengan pembinaannya dijangka bermula selewat-lewatnya Julai depan. — Bernama

No comments:

Post a Comment