Monday, June 21, 2010

Dewan Rakyat: Bomba Sukarela Dicadang Berdaftar Dengan Jabatan Bomba


KUALA LUMPUR, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sedang dalam proses untuk mencadangkan kepada Kabinet supaya pasukan bomba sukarela didaftarkan dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Timbalan menteri berkenaan Datuk Lajim Ukin berkata apabila pasukan itu didaftarkan dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat, mereka akan memenuhi peraturan-peraturan yang akan disyaratkan oleh jabatan tersebut.

"Kita akan gariskan beberapa perkara termasuk skim insurans, elaun untuk bertugas, kad kuasa serta peruntukan-peruntukan yang dirasakan oleh kerajaan perlu diberikan kepada bomba sukarela ini," katanya menjawab soalan tambahan Taib Azamudden Md Taib (PAS-Baling) pada persidangan Dewan Rakyat di sini Rabu.

Lajim berkata setelah bomba sukarela didaftarkan mereka akan dikenali sebagai Bomba Sukarelawan Bantuan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.

Terdahulu, menjawab soalan asal Taib Azamudden sama ada kerajaan bercadang memberi insentif galakan kepada bomba sukarela di seluruh negara dengan peralatan-peralatan utama bagi menampung khidmat mereka, Lajim berkata di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM13.9 juta bagi pembelian peralatan kebombaan.

Beliau berkata pada tahun 2008, sebuah jentera bomba, 2,000 jaket api dan 2,250 pasang kasut api diagihkan kepada pasukan bomba sukarela di seluruh negara.

"Selain itu, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia juga sentiasa memberi latihan kebombaan kepada anggota bomba sukarela berkaitan dengan pemadaman dan pencegahan kebakaran bagi mempertingkatkan kemahiran pasukan," katanya.

No comments:

Post a Comment