Sunday, May 30, 2010

SYARIKAT SWASTA BERMINAT MELABUR DALAM SEKTOR PELANCONGAN DI KUALA PENYU






DIALU-ALUKAN..Lajim bersama Isteri Datin Seri Normilah dihadiahkan sejambak bunga sejurus tiba ke majlis tersebut

KOTA KINABALU: Dua buah syarikat Swasta telah menunjukkan minat untuk melabur khususnya dalam sektor pelancungan di daerah Kuala Penyu.

Menyatakan perkara ini Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin berkata, dua syarikat swasta tersebut telah menemuai beliau bagi menyatakan hasrat untuk melabur di daerah tersebut dalam sektor pelancungan memandangkan daerah ini berpotenasi besar untuk dimajukan dalam sektor berkenaan.

“ Syarikat berkenaan telah pun meninjau bagi mengenal pesti beberapa lokasi di daerah ini untuk dimajukan dalam sektor pelancungan dan kini mereka di peringkat kajian bagi mencari lokasi yang strategik untuk dimajukan sebagai pusat peranginan” katanya ketika berucap merasmikan Majlis Ramah Mesra bersempana sambutan Pesta Kaamatan bersama warga Kuala Penyu di salah sebuah restoran di jalan Bundusan Penampang malam kemarin.

Hadir sama Wakil Rakyat Kuala Penyu John Teo Mau Sing, Pegawai Daerah Kuala Penyu Edmond Teo, Ketua parti PBS Bahagian Kuala Penyu Sebastian Dirih Anjim ,Naib Ketua Umno bahagian Datuk Kimjus Duim serta pemimpin masyarakat tempatan.

Menurut Lajim yang juga Ahli Parlimen Beaufort daerah Kuala Penyu sememangnya berpotensi besar untuk dimajukan dalam sector pelancungan dan usaha dipergiatkan untuk menarik lebih ramai pemaju dan syarikat sawsta dari luar untuk melabur di daerah ini.

“ Kita yakin dengan segala kemudahan insfrastruktur yang disediakan oleh kerajaan seperti sistem perhubungan jalanraya, bekalan air dan api disamping keadaan ekonomi Negara yang semakin pulih dan juga kestabilan politik akan turut mendorong minat pelabur untuk melabur di daerah ini” katanya

Sehubungan dengan itu Lajim turut meminta masyarakat di daerah ini untuk merebut segala peluang dan potensi yang sediaada bagi menceburi sektor ini terutamanya dalam menghasilkan prodak prodak samaada dari segi budaya, kraftangan dan makanannya untuk diketengahkan sebagai prodak yang boleh mengamit kehadiran pelancong melawat ke daerah ini.

Dalam perkembangan lain Lajim yang juga Pengerusi Barisan Nasional Parlimen Beaufort meminta golongan propesional serta pemimpin masyarakat tempatan dari daerah Kuala Penyu agar tampil memberikan sokongan ,pandangan serta idea untuk memajukan daerah Kuala Penyu terutamnya dalam mempetingkatkan taraf siso ekonomi masyarakat di kawasan ini.

Menurut beliau adunan kerjasama serta idea-idea positif yang dikemukakan boleh membantu pemimpin dan usaha kerajaan untuk terus melaksanakan program program pembangunan demi kesejahteraan dan meningkatkan taraf siso ekonomi rakyat khusuanya dalam menjayakan matlamat Model Ekonomi Baru (MEB)

No comments:

Post a Comment